/ Blog

Kompozíciós technikák 2. – A Harmadolás szabálya

 

77fa39c529ba7fecef129ac3d955996aA harmadolás szabálya az egyik legismertebb technika a kép ideális kompozíciójának tekintetében. Amilyen egyszerű, olyan hatásos módszer, segítségével elérheted, hogy a készített kép dinamikus és egyben harmonikus elosztású legyen.

A kompozíciós hiba, amire választ ad ez a módszer az az elgondolás, hogy a kép témájának, főszereplőjének, legfontosabb részletének mindig a kép középpontjában kell lennie.

Ez nem csak unalmassá teheti a képeidet, de el is veheti annak energikusságát, érzelmi töltetét.

Persze ez nem azt jelenti, hogy soha ne készíts olyan képet, ahol a fő téma kép középpontjában helyezkedik el, csupán azt, hogy az emberi szemnek legtöbbször harmonikusabb hatást kelt, ha a lényeg a középponttól kissé eltolva helyezkedik el valamelyik irányba.

 

Mit jelent pontosan a harmadolás szabálya?

 

Maga a kiindulási pont az aranymetszés, melynek részleteiről már egy korábbi cikkemben írtam, ezt ITT olvashatod el!

Ahogyan már ott is említettem, az aranymetszés egy arányszám, melynek értéke megközelítőleg 61,8, és ez az arány úgy a természetben, mint a művészetben is szinte mindenhol jelen van, a szemünk ennek törvényszerűségét automatikusan szépnek látja. Az aranymetszés arányszáma meglehetősen közel esik a 2/3-os felosztás értékéhez, valahol a felező és a harmadoló arány között helyezkedik el.

Az aranymetszés szabályának készség szintű használata sok gyakorlást igényel, de hogy a kompozíciós megoldás a gyakorlatba is könnyedén átültethető legyen, létrejött az aranymetszés szabályának egyfajta egyszerűsített formája, melyet harmadolás szabályának hívunk.

Nem, nem helyettesíti egyik a másikat, a harmadolás pusztán ugyan azon az alapelven nyugszik, mint az aranymetszés, azonban sokkal könnyebben kivitelezhető, így a kezdő fotósok számára is jóval egyszerűbben elsajátítható és használható.

 

Így kezdd el használni:

 

unnamed (1)_1Képzeld el, hogy a képet két függőleges és két vízszintes vonal segítségével 9 egyenlő részre osztod. A legtöbb fényképezőgép digitális kijelzőjén vagy keresőjén ezt nem csak elméletben, de gyakorlatilag is megteheted egy rács megjelenítésének segítségével, így nem kell csupán a képzeletedre hagyatkoznod. A vonalak metszéspontjait harmadoló pontoknak nevezzük, és ezekre kell fókuszálnod akkor, amikor egy kép kompozícióját megtervezed.

A rácsvonalak nem csak a harmadolás szabályának alkalmazásában, de a vízszintesek és függőlegesek pontos meghatározásában is nagy segítségedre lehetnek. Ha használod fotózás közben ezt a segítséget, a képed sokkal kisebb eséllyel lesz ferde!

A harmadolás szabályának értelmében a kép fő témája, legfontosabb eleme a metszéspontokra, vagy legalább is azok közelébe essen, így a képed nagyobb valószínűséggel lesz harmonikus és jól komponált. A „mindent középre” típusú elgondoláshoz képest ez a technika egy sokkal mozgalmasabb, izgalmasabb látványt és egyben hatást is eredményezhet.

A harmadolás technika a különböző témájú vagy fajtájú képeknél különböző módon, de szinte minden esetben remekül használható.

Portré esetén például a szemek kerülhetnek a harmadoló pontok közelébe, tökéletes esetben a közelebbi szem kerül pontosan a harmadoló pontra, és a fókusz is ide irányul.

Tájképek esetében a horizont kerülhet a felső vagy az alsó harmadoló vonalra, a kép témája pedig valamelyik metszéspontra, vagy éppen a függőleges harmadoló vonalra. Tárgyak fotózásánál szintén érdemes ezt a technikát alkalmazni, kisebb elemek fotózása esetén a metszéspontokat, nagyobb tárgyaknál pedig akár a harmadoló vonalakat véve irányadónak.

rule-of-thirds3-copy_1

Ideális, ha a téma a harmadoló ponttól vagy vonaltól a kép belseje felé néz, mozgás ábrázolásnál befelé halad, így véletlenül sem lesz olyan érzésünk, mintha a kép fel akarna borulni.

Ha igazán nagy érzelmi töltetet szeretnél egy képen megjeleníteni, a harmadolás helyett alkalmazhatsz függőlegesen és vízszintesen 9 részre osztást is, és helyezheted fő témádat ezeknek a segédvonalaknak metszéspontjára.

Persze, itt is meg kell említenem, hogy a szabályok a művészetben pusztán iránymutatások, melyek megszegése olykor nem csak elkerülhetetlen, de szükséges is, ugyanakkor mindezt mindig csak tudatosan tehetjük, hogy a végeredmény valóban professzionális legyen.

A harmadolás szabálya egy nagyon könnyen alkalmazható kompozíciós technika, kísérletezgess hát vele bátran, hidd el, nem fogod megbánni! Ha pedig szeretnél még több kompozíciós alapelvet megismerni, iratkozz fel hírlevelünkre, nézz vissza gyakran a blogunkra, vagy gyere el erre a kezdő fotós workshopra:

<< TANFOLYAM KEZDŐ FOTÓSOKNAK - ALAPOZÁS A SIKERES INDULÁSHOZ >>

 

Bodogán Sándor

Friss blogbejegyzések


Akik már minket választottak


"Kezdőként szükségem volt az erős, jól begyakorolt alapokra, amit nehéz volt megszereznem Youtube videókból és egyéb felületekről. Ezért jelentkeztem a Tanfolyam kezdő fotósoknak workshopra. Először alaposan átvettünk elméletben minden fontos tényezőt, majd pedig sokat gyakoroltuk azokat, hogy megértsük, hogy hogy áll össze a gyakorlatban. Nekem az eddigi leghasznosabb tanfolyam volt, amin valaha részvettem. Sándor végtelenül türelmes, ha kell több módon is elmagyarázza ugyanazt, közben csempészik bele egy kis humort is, ami csak hab a tortán. ???? Nekem a következő az 5 alkalmas tudatos stúdió fotózás lesz! Mindenkinek ajánlom!:)"


Norma

"Igényes, jó fekvésű, jól felszerelt stúdióban tölthettem el 3 izgalmas napot. Nagyon jól felépített program alapján dolgoztunk és egy percet sem unatkoztunk. Sándor nagy hangsúlyt fektetett a komplex megközelítésre és a gyakorlatra, illetve ezen belül is arra, hogy mindent mi szereljünk. Kiválóan irányította a csapatot. A kapott feladatok alapján nemcsak a stúdiófényekkel kísérletezhettünk bátran, hanem a természetes fényekkel is. Előfordult, hogy a kinti időjárás pillanatnyi változása kínált szuper lehetőséget fény-árnyék játékra, így pillanatok alatt átrendeztük ehhez a stúdiót és már kattogtak is a gépek. Nagyon tetszett, hogy Sándor rengeteg kiegészítő eszközt is használ, és bennünket is bátorított a velük való kísérletezésre, így egy végtelen tárház ajtaja nyílt meg előttünk. Ízelítőt kaptunk abból is, hogyan kell kommunikálni a modellekkel, élmény volt őket fotózni. Sándor kedves, közvetlen ember, így nem éreztem feszélyezve magam. Kiválóan oldotta a hangulatot saját tapasztalataiból vett, humorral fűszerezett példákkal is. Jó szívvel ajánlom bárkinek, aki fejlődni szeretne és valódi, gyakorlatorientált tudást szeretne kapni."


Anita

"Február végén vettem részt a "Bevezetés a stúdiófotózás világába" workshopon. A stúdió kellemes elrendezésű profi műhely és a tanfolyam szervezője/oktatója, Sándor is hiteles szakember benyomását keltette elsőre (is). Pozitívum, hogy odafigyelt a részletekre, a megfelelő, kezelhető létszám alkalmazására. Az elméleti ismereteken túl (ahol már szintén az életből hozott konkrét példákon, de az önajnározást mellőzve) megismerhettük a konkrét eszközöket, azok fajtáit, működését, technikai jellemzőit is. A gyakorlati része nagyon tetszett a workshopnak, mert életszagú volt, nekünk kellett be- és kipakolni az eszközöket és a beállításokat elvégezni, a tanult elméletek, rávezetés és gondolkodás útján. A meghívott modell, Kitti, teljesen profin végezte a dolgát, segített, ahogy tette ezt Sándor is, nem hagyott minket magunkra, kérdés esetén türelmesen magyarázott. Tartalmas, hatékony és sok újdonságot felvonultató nap volt."


Attila


/ Tekints bele, hogy milyen is egy workshop nálunk!


Szeretnél értesülni legújabb workshopjainról, tesztjeinkről, cikkeinkről?

Iratkozz fel a hírlevélre és nem maradsz le semmiről!


Kérdésed van?

Tedd fel, minden kérdésre válaszolunk.


Kapcsolat