/ Blog

Kompozíciós technikák 1. - Az aranymetszés

 

nature-640x450_2

Kezdő fotósként az ember gyakran gondolhatja úgy, hogy a tökéletes kép megalkotásához csupán a megfelelő

 pillanat elkapásának szerencséje, valamint egy jó fényképezőgép szükséges, semmi más. Majd ahogy egyre

 több gyakorlatot szerzünk, rájövünk, hogy ugyan nem véletlenül számít a fotózás művészetnek - az egyedi látásmód, a kreativitás, és még a szerencse is közrejátszik a folyamatban - a legfontosabb része az

 egésznek mégis csak az elméleti tudás készség szintű átültetése a gyakorlatba.

A szabályok azért vannak, hogy aztán megszegjük őket, de mindezt csak tudatosan tehetjük!

"Tanuld meg a szabályokat, mint egy profi, hogy aztán úgy szeghesd meg őket, mint egy művész." - Pablo Picasso

Ismernünk kell az alapokat és a kereteket ahhoz, hogy azokat rugalmasan és közben eredményesen formálhassuk egyéni stílusunk és látásmódunk szerint.

Arra gondoltam, hogy egy cikksorozat keretén belül bemutatom azokat az alapvető szabályokat, és a figyelmen kívül hagyásukból adódó problémákat, melyek kezdő fotósként a leggyakrabban hiúsítják meg a profi munka elkészülését.

Az első témánk legyen az aranymetszés, ami nem kevesebb, mint minden szépség alapja. És hogy miért mondom ezt, azt hamarosan Te is meg fogod érteni, csak olvass tovább!

 

Mi az aranymetszés?

 

 „A természet nagy könyve a matematika nyelvén íródott”. - Galileo Galilei

Nézzük hát az elméletet!

Az aranymetszés tulajdonképpen egy arányszám, ami úgy bont egy szakaszt két részre, hogy a kisebbik szakasz pontosan úgy aránylik a nagyobbhoz, mint a nagyobb az egészhez.

Matekos gondolkodóknak képlettel leírva:

b : a =a : (a+b)

 

Már az ókori görögök is nagy jelentőséget tulajdonítottak ennek az arányszámnak, aminek értéke megközelítőleg 61,8, jelöléséül pedig a görög Φ (fí) betűt használták.

Az aranymetszés a legtöbb kultúrában nagy jelentőséggel bír, a teremtő kinyilatkoztatásának is vélik, ezért kapta az aranyról, a legnemesebb fémről a köznyelvi elnevezését.

<< Ha szeretnéd részletesebben megismerni az aranymetszést, itt bővebb infót találsz. >>

 

De mi köze mindennek a szépséghez, és persze a fotózáshoz?

 

Mivel, mi emberek természeti lények vagyunk, ránk is érvényesek a biológia, kémia, fizika, és a matematika szabályai. Szépnek is azt látjuk, ami a természeti szabályoknak valamilyen szempontból megfelelő, így például az aranymetszés szabályának.

Ez a szabály nem csak a matematikában jelenik meg, ott van szinte mindenben, ha csak körül nézünk. Felfedezhetjük a fák törzsében, az emberi test felépítésében, és a legtöbb természeti jelenségben egyaránt.

Az évszázadok során számos művészeti alkotásban, képeken, szobrokon, belsőépítészeti megoldásokban, de még a zenében is használták a nagy művészek ezt az arányszámot.

Ha a fotó ideális kompozíciójának megalkotásához keresel bombabiztos receptet, érdemes tehát Neked is figyelembe venned ezt a szabályt, mégpedig a következő képpen:

Osztd fel a képet az aranymetszés arányainak megfelelően egy függőleges és egy vízszintes vonal segítségével. Ha a metszéspontra, vagy legalább is annak közelébe helyezed el fotó fő témáját, elképesztően dinamikus, mozgalmas, érdekes képet érhetsz el. Az emberi szem számára valamiért szebbnek, izgalmasabbnak hat, ha nem középen, hanem attól kissé eltolva, például az aranymetszés szerint helyezkedik el a kép fő témája.

A legideálisabb megoldás az, ha az aranymetszés pontjait használjuk, de előfordulhat, hogy a témánk alakja, mérete nem engedi ezt meg, ilyenkor törekedjünk rá, hogy a metszőpontot adó vonalak közelébe helyezzük a lényeget.

 

Most lépjünk a haladó szintre!

 

Ha máshol még nem is, a Davinchi-kód című filmben biztosan hallottad már a Fibonacci-sorozat kifejezést. Ez egy számsor, melyben az egymást követő számok mindig az előző kettő összegét jelölik. Számunkra most ez azért érdekes, mert ebben a sorozatban is megfigyelhető az aranymetszés arányszáma, hiszen az egymás melletti számok pontosan eszerint aránylanak egymáshoz.unnamed_1

Ha pedig ezeket a számokat négyszögek oldalainak hosszaként értelmezzük, a négyszögeket pedig egymásra rakjuk és pontjaikat körívekkel összekötjük, akkor megkapjuk a hírhedt aranyspirált.

Ez az alakzat szintén elemi része a természetnek, hiszen Fibonacci-spirál alakú a csigaház, a toboz pikkelyei, a napraforgó szemei is ilyen alakban helyezkednek el, csak, hogy néhány példát említsek.

<< A Fibonacci-sorozat hosszas leírása >>

Haladóbb szinten már gondolkodhatunk a spirál felhasználásában is egy fotó kompozíciójának megalkotásakor, az egyszerű arányosság felhasználásán túl. Ilyenkor a kép leglényegibb pontját a spirál legszűkebb ívére helyezzük, majd kifelé halad a téma, egészen a lényegtelen részekig a spirál íve mentén.

 

Hogyan találjuk meg a tökéletes felosztási arányt a kép kompozíciójában?

 

Természetesen senkit sem bíztatok arra, hogy vonalzóval méregesse a tökéletes arányt, lévén, hogy művészetről van szó, teret engedhetünk némi pontatlanságnak. Az aranymetszés szerinti képfelosztásnál a megoldás függőleges és vízszintes síkon egyaránt valahol a kép felező és a harmadoló pontja között van, így a fő témát erre a részre érdemes helyezni.

Persze, mint ahogyan már az elején is említettem, a művészetben a szabályok mindig csak iránymutatások, de megszegésük csak akkor javasolt, amikor azt már tudatosan tudjuk megtenni. Ugyanakkor az sem ideális, ha nagyon rágörcsölünk a betartásukra, mert ezzel elveszíthetjük a spontaneitás eredményezte izgalmas pillanatokat.

Érdemes egy adott szituációt többféle kompozícióban megörökíteni, kísérletezni, kipróbálni, hogy az adott téma melyik kompozíciós megoldás alkalmazásával lesz a leghatásosabb. Sok gyakorlással az aranymetszés szabályának alkalmazása is könnyen készség szintre fejlődhet.

Ha pedig az aranymetszésnél gyorsabban gyakorlatba ültethető kompozíciós megoldást keresel, mindenképpen olvasd el a következő cikket is, melynek témája a harmadolás szabálya.

 

Ha még csak most ismerkedsz a fotózással, akkor a teljesen kezdőknek szóló workshopunkat ajánljuk Neked. Nem baj, ha még nincs gyakorlatod, sőt, az sem baj, ha még fényképezőgéped sincs, tudunk adni. :)

<< TANFOLYAM KEZDŐ FOTÓSOKNAK - ALAPOZÁS A SIKERES INDULÁSHOZ >>

 

Bodogán Sándor

Friss blogbejegyzések


Akik már minket választottak


"Hihetetlenül gyakorlatias workshop. A bevezető után minden eszköz kipróbálására, a technikák beállítására kellő idő és alkalom nyílt, mivel a létszám ehhez a célhoz igazított. Most voltak először a kezemben stúdiós eszközök, de nem kell amiatt izgulnom, mit hogy fogok meg, mit hova állítok. Legalábbis abban a közel 20 féle beállításban, amit kipróbáltunk. Közvetlen jó hangulatban telt a nap, és mégis komolyan. Köszönöm :)"


Péter

"Köszönjük a hétvégi LightAcademy képzést! Amikor megérkeztem kicsit befeszültem, mert a fotósok közt én voltam az egyedüli civil. Megijedtem, hogy béna, vagy esetlen leszek. Ehhez képest.... Vass Tomi olyan közvetlen, laza és érthető előadást tartott a fényről, a bevilágításról, és a különböző anyagokról, hogy még egy teljesen kutyaütő laikus is tisztán értette. Nagyon inspiráló, felébresztő volt, egy kiváló társaságban. Biztosan fogunk még találkozni. Van mit tanulni, és már van kitől! Köszönöm!"


Krisztián

"Szombaton vettem részt a 'Bevezetés a stúdiók világába' workshopon és bátran ajánlom mindenkinek, aki még nem mozog otthon a stúdiókban. Nagy segítség, hogy az eszközöket mi magunk szerelhettük össze. De azok számára is hasznos lehet, akik alapvetően már haverok a vakukakkal, fényformálókkal, mert nagyon jó tanácsokat kaptunk és szuper beállításokat próbálhattunk ki. A modell tényleg nagyon profi... És a Sándorról semmit nem kell mondani.... nézd meg a fotóit!!! "


Lenke


/ Tekints bele, hogy milyen is egy workshop nálunk!


Szeretnél értesülni legújabb workshopjainról, tesztjeinkről, cikkeinkről?

Iratkozz fel a hírlevélre és nem maradsz le semmiről!


Kérdésed van?

Tedd fel, minden kérdésre válaszolunk.


Kapcsolat