/ Blog

A sikeres portfolió építés alapjai

 

I. ÍGY KEZDD EL! 

 

Kezdő fotósként a tudatosság a legjobb lehetőséged a fejlődésre. Természetesen sok nagyszerű tapasztalatot szerezhetsz spontán helyzetekből, azonban először érdemes elsajátítanod azt a gondolati folyamatot, ami az alapja lesz későbbi munkáidnak. Fotósként a portfoliód az ajánló leveled a megrendelők számára, és számodra is hasznos, hiszen figyelemmel követheted saját fejlődésedet. Egyben láthatod a stílusod kialakulásának menetét, legjobb pillanataidat, hibáidat, amiket javítanál. Enyhe szentimentalizmussal élve a portfoliód megmutatja, mi lakik benned. Ezért érdemes a kezdetektől fogva átgondoltan és tudatosan építeni azt. Az internet világában nehezebb a dolgod, mint például régen lett volna, hiszen nem mindig lehet eldönteni, megbízható-e más véleménye. Javaslom, hogy keress egy olyan mestert, akire emberileg és szakmailag is felnézel. Sokkal kevesebb időt pazarolsz azzal, ha valaki terelget az úton, és hiteles visszacsatolást nyújt munkáidról, mintha az internetes trollok véleményében vesznél el.

Ezekben a cikkekben iránymutatást kínálok, hiszen nem lehet egy biztos 'receptet' követni. Nincs kőbevésett út, ami minden fotós számára járható, és bizonyos értelemben a fotózás szabályait is feszegetni kell. Mindenki a saját hibáiból tanul, viszont ne pazarold az idődet és energiádat fölöslegesen olyan hibákra, amiket könnyen kiküszöbölhetsz előzetes felkészüléssel!

 

Kezdőből haladó: hogyan kezdj neki a portré portfoliódnak?

Kezdő fotósként valószínűleg nem rendelkezel profi felszereléssel, vagy ha igen, a legtöbb funkciót még nem tudod helyesen használni készség szinten a gépeden. Természetesen senki nem így születik. Általánosságban a fotós ilyenkor még csak hobbi szinten próbálgatja magát. Használd ki ezt az időszakot a felszerelésed aprólékos megismerésére! Bármilyen márkájú kamerád legyen is, a fotózás alapjait el tudod vele sajátítani sok-sok kutatással (fotós tanfolyamok, fotós workshop-ok, az internet is jó barátod) és egyéni tanulással. Szerintem onnan tudod, hogy kamerádat már készség szinten használod, ha már úgy bánsz vele, mintha a kezed és szemed meghosszabbítása lenne. Ha gondolkodás nélkül tudod, mit kell tenned, mintha csak levegőt vennél, vagy egy pohár vizet innál.  

Így van ez akkor is, ha kifejezetten portré fotósnak készülsz, viszont akkor fokozottan kell figyelned az emberi kapcsolatokban való jártasságodra is, hiszen az emberi tényező a munkád sikerességének másik fele. Ilyenkor nem elég, ha már minden csínját-bínját ismered a gépednek, és a fények állásának, hiszen a fotózás során folyamatos kapcsolatban kell lenned a többi résztvevővel, de leginkább a modelledre kell összpontosítanod a figyelmedet. Bonyolult, de annál inkább élményekkel teli feladat, amibe könnyen bele lehet szeretni. Nézzük, hogyan is kezdj hozzá az első szárnycsapásokhoz!

1. Válassz megfelelő alanyt!

Kezdő fotós időszakodban érdemes az ismerőseidet felkérni alanynak. Amíg a fotózás alapjait tanulod, válassz olyan modellt, akit jól ismersz, nem fél a kamera előtt mozogni, ezáltal nem kell még azzal is törődnöd, hogy az ő feszengését feloldd, miközben még te is csak próbálkozol! Kérd meg a barátaidat, egy karakteres arcú szomszédot, rokonaidat, hogy had tanulj a fotózásukból!

2. Ne vessz el a kamera mögött!

A fotózás alanya legalább olyan fontos, mint a gépi beállítások! Kommunikálj világosan és röviden, mit szeretnél, mik az elképzeléseid! A modellel való kommunikáció alapjait ekkor fogod elsajátítani, hogy később már félszavakból is megértsétek egymást.

3. Ha már úgy érzed, az alapok gördülékenyen mennek, keress kezdő, vagy freelancer modelleket!

Használd kiindulási alapként a social media-t, fotós csoportokat Facebook-on! A kezdő modellek szintén magukat próbálgatják és saját portfoliójukat építgetik. Sok esetben ingyen dolgozik a projekten a kezdő fotós és modell is, hiszen tapasztalatot és képeket kapnak cserébe. A freelancer modellek nincsenek szerződésben ügynökséggel, így könnyen megbeszélhetsz velük egy mindkettőtöknek megfelelő árat, vagy a képeket is ajánlhatod a munkájukért cserébe.

4. Szépen lassan gyűjts magad köré profikat!

Amikor már készen állsz, hogy élesben készíts a portfoliódba anyagot, javaslom, hogy légy te a leggyengébb láncszem a csapatban. Így minimalizálhatod a többiek tapasztalatlanságából fakadó hibákat, valamint gyakorlott kollegáid szakszerűen fognak alád dolgozni, segítenek az esetleges hibákat javítani. Jobban jársz így, hiszen egy elrontott styling, vagy smink is gyengébb eredményt szülhet. Ne feledd, mivel te szervezed a projektet, téged terhel a felelősség! Ha már a portfoliódat építed, nem érdemes a modelleken spórolni az anyagiakat. Idő és energiapazarlás, ha ingyen kapsz nem megfelelő minőségű munkát, pedig a megfelelő modellel és kevés anyagi befektetéssel erős képeket is készíthettél volna.

5. Egy ponton túl már bizony érdemes fizetned hivatásos modelleknek is.

Ha már vagy olyan szinten, hogy magabiztosan végzed a saját munkád, emeld magasabb minőségre az elkészült anyagot azzal, hogy egy olyan modellt fotózol, aki ebből él. Sokkal kevesebb energiát kell majd abba fektetned fotózás közben, hogy a modellt instruáld. Portfoliód szempontjából ne sajnáld a pénzt, hiszen profizmust kapsz cserébe, mely a képeken is vissza köszön és ez hozza majd idővel a fizető ügyfeleket!

 

6. Az ügynökséggel szerződött modellek fotózása még jó kapcsolati tőkét is adhat neked.

Az őket foglalkoztató ügynökségeken keresztül sokan felfigyelhetnek rád, ha jó anyagot készítettél. Érdemes először ingyen teszt fotózásokat elvállalnod. Egyrészt számodra további gyakorlási lehetőséget ad, kapcsolati hálót építesz, másrészt egy hosszú távú együttműködésnek is az alapját jelentheti. Innen pedig elindulhatsz a saját divatanyag befotózásához és egyre tovább.

Összegezve: tudatosan gondold végig a kezdetektől, hogy milyen irányba szeretnéd fejleszteni fotós karriered! Kezdő fotósként ne a legdrágább és legprofibb felszereléstől reméld a jó képeket, hanem a széles körű tájékozódástól, tanulástól! Érdemes kipróbálni magad fotós tanfolyamokon, workshopok, egyéni képzéseken. Menj minél több olyan képzésre, ahol tetszik az oktató munkája! Így sok nézőponttal fogsz megismerkedni és kialakul saját stílusod.

Az alapok elsajátítása után fektess energiát a kapcsolati hálód kiépítésére a fotós és modell világban! Ne sajnáld ingyen adni az idődet és munkádat, tekints rá később megtérülő befektetésként! Ellenben ismerd föl azokat a helyzeteket, amikor úgy tudsz te is nagyot fejlődni, ha fizetsz valakinek egy fotózásért! Ha az igényességet tűzöd ki célnak, és megtervezed a fotós karriered útját, sok időt fogsz megtakarítani magadnak és minőségi munka kerül ki a kezeid közül! Szinte észrevétlenül érkeznek majd a megrendelések és fizető ügyfelek, ha tudatosan és kitartóan gyakorolsz. 

 

II. ÍGY KÉSZÍTSD ELŐ A FOTÓZÁST

 

Ahogyan az előzőekben is hangsúlyoztam, a tudatos tervezés kulcsfontosságú elem egy portré vagy modell fotózás megvalósításakor. Igen, vannak olyan alkalmak, amikor spontán helyzetből csodálatos végeredmény születik, azonban nem szabad erre a lehetőségre építeni hosszútávon. Portré fotózásnál más emberekkel is együttműködsz, így a saját munkádban előzetes felkészüléssel csökkentheted a hibaszázalékot, ami a többiek munkáját is gördülékenyebbé teszi. Fotósként legtöbb esetben te vagy a kulcsember, a szervező, a válasz minden kérdésre...sokkal összetettebb munka, mint ahogy kívülről látszik. Ebben a cikkben a projekt felépítésének folyamatát vesszük át, ami a profi végeredmény alapja.

Ha saját projektet valósítasz meg, rendszerezd az ötleteidet, hogy kikristályosodjon, mi valósítható meg és mi nem. Nagy segítséget jelent, ha létrehozol egy mood board-ot. Ez nem csak számodra lesz hasznos, hanem a később bevont résztvevők számára is, hisz ennek segítségével könnyebben megértik, milyen céllal készül a projekt. A mood board létrehozásához inspirációs képeket, színeket, hangulati elemeket kell gyűjtened és valamilyen formában egymás mellé szerkesztened. Történhet ez kézzel fogható papír alapon, vagy szerkesztő programban. Keress olyan munkákat, modelleket, helyszíneket, amik inspirálnak és beleillenek az elképzelésedbe és gyűjtsd össze a képeiket!

Előre gondold ki és teszteled világításokat, mi illik az elképzelésedhez! Ez már szűkíti a kivitelezést egy bizonyos napszakra, vagy stúdió felszerelésre. Keress modell típust, vagy ha a modell köré építed a projektet, gondolj ki előre pózokat, szituációkat, amik megfelelőek lehetnek! Ugyan így haladj végig a stíluson, a helyszínen, színvilágon, ruhákon, kiegészítőkön! Az ezekből összeállított mood board hasznos támpont neked és minden résztvevőnek egyaránt. Amennyiben stylist, fodrász, sminkes is csatlakozik a fotós projekthez, küldd el nekik is, hogy azonos elképzeléssel alkossatok!

Pár példát írok a teljesség kedvéért. Helyszín szempontjából választhatsz kültérit, vagy beltérit. Amennyiben kültéren fotózol, járd be a helyszínt! Figyeld meg a fények állását, a környezeti adottságokat, formákat és színeket! Előre gondolkodva nézz időjárásjelentést és tájékozódj a szükséges engedélyekről! Velem például előfordult, hogy a Hajógyári-szigeten terveztem a fotózást, be is jártam egy héttel előtte a terepet. Minden megfelelt, a fotózás napján, azonban nem tudott bejutni a csapat, mivel elkezdődtek a sziget fesztivál előkészületei és már a sziget fesztivál indulása előtt 3 héttel az egész területet lezárták. Három órával később a Kopaszi-gáton kötöttünk ki, nem kevés idegbaj után. Beltéri fotózás során ellenőrizd a stúdió felszereltségét! Ha bérlitek, érdemes előtte részletes tájékoztatást kérni, vagy előzetesen odalátogatni, hogy ne érjen meglepetés.

 

Külső helyszínen a környezeti elemekre is gondolj, vigyázz a felszerelésedre, nehogy a por, szél, vagy a víz kárt tegyen benne! Fegyverkezz riasztóval a bogarak, szúnyogok, kullancsok ellen! Ha vakut vagy lámpát használsz külső helyszínen, az állványt mindenképp homokzsákkal, vagy más nehezékkel biztosítsd, nehogy felboruljon! A nagyobb fényformálók főként szeretnek vitorlaként viselkedni akár a legkisebb szélben is…Nem a legkellemesebb emlékem tanított erre: egy dunai hajón fotóztunk, amikor a szél belekapott a beauty dish-be és felborult az állvány. Az állványon volt egy rendszervaku is egy kis konzolon, ami ugrott is a Dunába. Ez egy nagyon drága fotózás volt. Érdemes vinned magaddal egy pokrócot, hogy tudj mire pakolni illetve feküdni. Ha a modellen sérülékeny ruha van, jó alárakni egy darab anyagot, hogy ne a ruhába törjön a fű.

Ellenőrizd a felszerelésed! Ide tartozik a feltöltött akku, a pót akku, memóriakártyák, elemek, vakuk és tiszta objektívek...minden eszközöd. Az elején segít, ha listát írsz, és aszerint ellenőrzöd saját magad. Később sok fotózás után és pár figyelmetlenségből adódó probléma miatt, már ezek a dolgok rutinná válnak. De még ilyenkor is érdemes fotózás előtt, mindet tüzetesen átnézni. Ha van lehetőséged, készülj fel az esetleges meghibásodásokra, legyen nálad esetleg egy pótlámpa, állvány, derítő, stb. Ne feledkezz meg a nem kifejezetten fotós kellékekről sem: vízről a csapatnak, az átöltözéshez szükséges eszközökről, különböző engedélyekről...

Lehetőség szerint egyeztess a modelleddel és a többi résztvevővel a nagy nap előtt, hogy meggyőződj róla, egy hullámhosszon fog mozogni a csapat! Előzetes felkészüléssel nagyon sok bakit ki lehet küszöbölni, de még ez sem ment meg az élet változatos fordulataitól. Ne csak b, de c és d terved is legyen, ha nem az elképzeltek szerint alakul a fotózás, legyen mindig másik út. Ha jól felkészülsz, az már félsiker. Tervezz laza tempót, ha sietősen kell dolgoznod, egy kicsi hiba is nagy csúszáshoz és sikertelen fotózáshoz vezethet! Azzal, hogy előre átgondolod az összes feltételt egy sikeres fotózáshoz, biztosítod magadnak a kapkodás mentes, nyugodt munkát.

 

III. KOMMUNIKÁCIÓ ÉS WORKFLOW

 

Az előző részben kicsit kitértem a fotós kommunikációjára a csapat többi tagjával. Nagyon fontosnak tartom, hogy erről részletesebben írjak, hiszen a fotós projektek lényegi eleme az egymással való együttműködés.

Legyen szó fizetett munkáról, vagy ingyenes együttműködésről, én minden esetben javaslom a szerződés/megállapodás kötését. Ez főleg akkor szükséges, ha ismeretlenekkel alkotsz együtt először, tehát nem bizalmi alapon működik a projekt.

 

Ez biztosítja, hogy a felek nem élnek vissza egymás munkájával. (A fotosworkshopok.hu weboldalon belépés után letölthető egy ingyenes minta modell szerződés.) Ebben a lényegi pontok arról szólnak, hogy:

  • egyik fél sem gyakorolhat kereskedelmi jogokat a másik írásos engedélye nélkül a képek felett,
  • hogy a résztvevők nevét fel kell tüntetni,
  • hogy a fotós elküldi a képeket meghatározott időn belül,
  • illetve az alapvető személyiségi jogokat tiszteltben tartja minden fél.

 

Természetesen bővíthető a szerződés és így biztosítva vannak mindenki érdekei. Tisztázzátok a szerepeket, eszközöket, és a határidőket. Fontos, hogy minden megállapodás legyen írásban rögzítve. „A szó elszáll, az írás megmarad” - tartja a bölcs mondás is. 

Sok olyan esetről hallani fotós körökben, amikor szerződés hiányában a felek nem tartják magukat a szóban megbeszéltekhez. Ilyenkor ugrik a stúdió bérlésének az ára és te ott ülsz modell nélkül. Vagy éppen a modell jön el, dolgozza le az órákat és utána egy darab képet sem lát viszont a munkájából. A 'könnyen párolgó' emberek legjobb ellenszere, ha már az elejétől letisztázott szándékot írásban is hitelesítitek. Legfontosabb, hogy te se légy ilyen karakter, hiszen a megbízhatatlanság híre ugyan olyan gyorsan terjed, mint a kiváló munkáé. Érdemes az utóbbit választani.

Fontos, hogy folyamatos kommunikációt tarts fönn a fotózás résztvevőivel. A fotózás tervezésénél beszélj a modellel, kérdezd meg, számára mik azok a körülmények, amiket még be tud vállalni! Például nem várhatod el, hogy egy portré fotózás során a modell beleegyezzen félakt képek készítésébe, ha előtte nem beszélted meg vele. A tervezési szakaszban beszélj a többi résztvevővel is, hogy tiszták legyenek a feltételek és elvárások. A fotózás közben törekedj a tiszteletteljes, egyszerűen megfogalmazott kérésekre. Ne felejtsd, hogy a modell is keményen dolgozik, nem várható el tőle a lehetetlen. Ezért is fontos az előkészülés, hiszen már előre fogod tudni, mik lesznek az elvárásaid, nem fárasztod a résztvevőket improvizációval. 

Ha már lezajlott a fotózás, fontos az utólagos kommunikáció is. A határidőket tartsd be, hiszen a presztízsedet rontod, ha nem adod le a képeket a megbeszélt időpontban. Ha nem tudod tartani a határidőt, akkor azt is kommunikáld és ne sunnyogd el. Emberek vagyunk, bármi közbejöhet. A tiszta és egyenes kommunikáció vezet előre, és ha korrekt vagy, biztosan nem éri szó a ház elejét, és nem kerülsz pikk pakk fekete listára.

 

A workflow kialakítása

 

A konkrét fotózás csupán a képek születése, azonban kiteljesedésük a képfeldolgozásban és a kész képek prezentálása során történik meg. Első lépésként érdemes egy rendszert létrehoznod, ami a leginkább hatékony nagy mennyiségű kép kiválogatása során. Ehhez kitanulhatod például az Adobe Lightroom, Adobe Brige, Capture One programokat, vagy az általam használt Canon gyári RAW kibontó szoftverének használatát:  Canon Digital Professional. Én ilyenkor a 'kevesebb mindig több' elvét követem. Inkább legyen darabszámra kevesebb kidolgozott képed, mint sok egymáshoz nagyon hasonló. Válassz ki egymástól eltérő pózokat, beállításokat, arckifejezéseket, hiszen a portfoliódban a munkád sokszínűségét szeretnéd bemutatni. Így magadnak is sok energiát takarítasz meg a retusálásnál, illetve színesebb anyagot adhatsz ki a kezeid közül. A kevesebb több elvét kövesd. Meglátásom szerint nem szükséges egy modell portfolióból 30-50 képet kidolgozni, hiszen nincsen annyi változatos, hasznos kép.  

Második lépés a raw fájlok kibontása. Ajánlani tudom a nyers képekkel való munkához a Capture One-t, szerintem ez a program sokkal több lehetőséget kínál a bőr tónusának beállítására, mint például az Adobe Lightroom, vagy más RAW kibontók. Magát a retusálás folyamatát a Photoshop-ban érdemes végezni, de a program lehet az, amihez szoktunk. A lényeg a szépen kidolgozott kép. A retusálás művészete bonyolult feladat, főleg, ha egyedül kísérled megtanulni. Úgy gondolom, az alapokat érdemes fotós tanfolyamon, vagy idő és energia függvényében nappali felsőoktatási intézményben tanulni. Mindig van lehetőség egyéni oktatásra is magántanulóként. A tanulásnak egész biztosan ez a leghatékonyabb formája, de sajnos egyben a legdrágább is.

Utolsó lépésként gondold át, hogyan akarod prezentálni a képeket! A felhasználási felülettől függően kell előkészíteni és menteni az elkészült munkát. Nem mindegy, hogy nyomtatásra, magazinba, vagy Instagram-ra szánjuk a képet. Amennyiben időd és felszerelésed engedi, fotózz notebook-ra egy projektet. Mivel rögtön nagy képernyőn látod a képet, sokkal könnyebb javítani a hibákat a helyszínen, mint utólag Photoshop-ban. Érdemes először stúdióban kísérletezni a notebook fotózással, ahol jók az egyéb technikai feltételek.

Kevesen hagyatkoznak a divat fotózás világában a képernyőre, pedig érdemes visszanézni akár egy BTS videót is a projektről, hogy kívülről nyerj rálátást a munkafolyamatra. A notebook fotózás hátránya, hogy sok időt vesz igénybe, azonban néhányszor érdemes ezt a kompromisszumot meghozni, hiszen lényegesen javít a képeid minőségén.

 

 

Minőségi portfoliót felépíteni önmagad odaszánását jelenti. Út közben változhat a véleményed, a stílusod, de ez így is van rendjén. Ha nem sajnálod a kezdetekben az időt és az anyagiakat arra, hogy megfelelő alapokra építsd a továbbiakban a tudásod, meg fog látszani a munkád minőségén. Nyitott szemmel járva keresd a lehetőségeket, építsd a kapcsolati hálódat és tanulj minél többet erről a nagyszerű szakmáról, és nem utolsó sorban gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

 

Ha pedig szeretnél tudatosan, nagy lépésekben haladni a profi portré fotóssá válás útján, valamint portfóliódat szakmailag helytálló, látványos képekkel feltölteni, gyere és sajátítsd el az erős alapokat 5+1 alkalmas stúdiófotós és fényhasználat + retus képzésünkön!

 

Bodogán Sándor

 

Friss blogbejegyzések


Akik már minket választottak


"Bevezetés a stúdiófotózás világába" WS-on vettem részt Sándor Bodogán vezetésével. Remek társaságban és kellemes környezetben telt a nap. A WS felépítése egyedi, gyakorlatias és célratörő volt. Ahogy a cím is ígérte, valódi betekintést nyerhettünk ebbe a csodás világba. Csak ajánlani tudom mindenkinek, aki kicsit is érdeklődik a stúdiófotózás iránt és annak is aki nem, mert egy ilyen nap után bizonyosan fog. "


Krisztián

"A stúdió jól felszerelt, hogy az oktatás magas színvonalú és gyakorlatorientált, hogy bármit ki lehet (és kell is!) próbálni, hogy a sminkesek és modellek profik és kedvesek, hogy a csoportok kis létszámúak, így a légkör egyrészt barátságos, másrészt tényleg mindenkire jut idő -, van mégis valami, amit mindenképpen ki szeretnék emelni és ez nem más, mint maga az oktató személye. A 3 alkalmas Bevezetés a stúdió fotózás világába workshopon volt szerencsém megtapasztalni, hogy Sándor nemcsak szakmailag, de emberileg is kiváló. A szakmája iránt elkötelezett, igényes, vérprofi, ugyanakkor nem öntömjénező fotós, aki a tudása legapróbb morzsáit is hajlandó átadni mindazoknak, akiket érdekel és akik fogékonyak rá, ugyanakkor egyben egy közvetlen, intelligens, lelkiismeretes, figyelmes, empatikus, humoros EMBER is. Így, csupa nagybetűvel. Ami a mai világban óriási kincs és éppen ezért megbecsülendő. Ha szeretnétek tanulni, fejlődni, de tartotok attól, hogy a személyiségetek meggátol ebben, egy pillanatig se habozzatok tovább, jelentkezzetek a Prime Stúdió bármelyik workshopjára! Garantáltan nem fogjátok megbánni! Én biztosan megyek még máskor is."


Erzsébet

"Nagyon profin összerakott, jó hangulatú glamour fotózás workshopon voltam Sándornál, ahol több fénybeállítást és hangulatot vettünk át. Maximálisan elégedett voltam a workshoppal és az ott készült képekkel is"


Edit


/ Tekints bele, hogy milyen is egy workshop nálunk!


Szeretnél értesülni legújabb workshopjainról, tesztjeinkről, cikkeinkről?

Iratkozz fel a hírlevélre és nem maradsz le semmiről!


Kérdésed van?

Tedd fel, minden kérdésre válaszolunk.


Kapcsolat