+36 20 280 0449
/ Blog

Mitől ilyen baromi drága egy kép?

 

Ezt már ti is hallottátok, gondolom. Én is hallottam már párszor. Eddig szépen elmagyaráztam mindenkinek egyesével, gombócos fagyis példával, NÉBIH-hel, mindennel, hogy nem egészen így van. De szerencsére rátaláltam egy cikkre, és azon belül a videóra az Ftoppersen, ez a videó a maga amerikai stílusában tökéletesen elmondja, hol miről szól ez az egész. Azt, hogy amikor a gombot megnyomod, ezrelékekben kifejezhető része a munkánknak. Már, ha fogalmazhatok így, többes számban.


Megpróbálom összefoglalni a lényeget azoknak, akiknek nem akarják megnézni a nyolc és fél perces videót, és hozzáteszem a saját tapasztalataimat is. Vissza a videóra: Walid Azami, Los Angelesben élő fotós meséli el ezt a kérdéskört a saját szemszögéből. Íme tehát az videó tartalma nagy vonalakban:

60s-space-age-jute-fashion-magazin-webeditorial_főkép
Nyilvánvaló, először is kell egy gép, frankó objektívekkel. Ez az alap, enélkül nincs semmi. Aztán oda kell menni, ahol a fotózás lesz, többször is, megnézni, melyik évszakban, melyik napszakban néz ki a legjobban a helyszín. Ha a saját stúdiódban vagy, vagy a megszokott helyedre mész, akkor ez nem játszik, mint tényező csak a napszakot szoktam figyelembe venni, a fotózás napja úgyis adott, max esőnap van. Mielőtt bármi is történik, megnézem az online jelenlétet, FB, insta, Youtube, minden, hogy a lehető legközelebbi képet kapjam a megrendelőről, hogy mi jön be neki, hogy eleve olyan képek készüljenek. Melyik a lejobb arca? Melyik világítás áll jól neki? Telefonbeszélgetések, egyeztetések, és a személyes találkozás során megismerem az alany aggodalmait, félelmeit, a vágyait. (Ez azért erősen ügyfél és téma függő, nyilván egy ügynökségi teszt fotózásnál nincs ennyi előjáték, de mint a workshopjaimon is mondom, minden egyes fotózásra fel kell készülni és legyen terved, mit is fogsz csinálni. Ha van terv, sokkal jobbak lesznek a képeid és elégedettebb az ügyfél.)


Ha mindez megvan, tehát idő, hely, alkalom, jó viszony, megfogom az objektíveket, a világítást, és megjelenek a megadott időben. Viszek  magammal stylistet, fodrászt, stb., stb. Az első kép elkattanása előtt már benne van fél naptól akár több munkahét (fotózás függő és függ a leadandó képek mennyiségétől is), és egy rakat költség. A helyszínen, amikor tudom már a legjobb szöget, a legelőnyösebb világítást, képek százait lövöm el. Ilyet is, olyat is. Amik egy átlagos szemlélőnek tök ugyanolyanok, de mi fotósok tudjuk, más az F, ott már a fül is éles, nem csak a szem, vagy kicsit elcsúszott az élesség. Kicsit lejjebb hajtotta a fejét, toka lett, kuka. Ilyen szemmel átnézek többszáz képet, ami legalább egy munkanap. És a végére azt sem tudom, hol vagyok. Minden esetre a képek max 20-30%-a marad meg eddigre, a többi kuka.

 

Közben jönnek az aggodalmak. Úristen, ez életlen, pedig ez a legjobb szög. Ebbe belepislogott. Itt a háttérben áll egy busz. Lehet, hogy egy se lesz tökéletes? Aztán a végén csak lesz olyan minden beállításból, amin lehet tovább dolgozni. Nem panasz, de ez tényleg iszonyat meló. Ez egy kreatív alkotómunka, nem egy székláb gyár. Ezen a folyamaton minden munka keresztül megy, némelyik jobban, némelyik kevésbé, nyilván függ a költségvetéstől is. Ez a postprocuction része, onnantól, hogy elengedted az expógombot. Letölteni, archiválni a biztonsági másolatokat, válogatni, galériába rendezni. És az igazi utómunka a PS, még csak eztán jön. Ha az is megvan, elküldöd a galériát, közben azon izgulsz, hogy jó lesz-e, nem fog-e valamelyik barátnő, vagy nagyszülő, hozzá nem értő kolléga, aki befolyással bír, olyan megjegyzést tenni, ami kettévágja az egész koncepciót.


Az egész videó arra fut ki, hogy mennyivel több a valós meló egy kép mögött, mint amit a megrendelő el tud képzelni, és ez az életünk, neki meg „csak” egy kép a munkahelye oldalán az igazgatósági képen, vagy egy ügynökségi dossziéban. Mi meg ott ülünk a következő két nap, örülünk, hogy nem esett a vaku a Dunába, nem ment tönkre a milliós felszerelés, és a FB és instagram feed görgetésén kívül napokig másra se vagyunk alkalmasak. Kiégésnek hívják. Na ezért kerül sokba a fotózás. Arról nem is beszélve, hogy a felszerelést évente, kétévente cserélni kell, vállalkozást kell fenntartani, adózni és egyéb, a fotózáshoz egyáltalán nem kapcsolódó dolgot végezni, amit már leírtam abban a cikkben, hogy a fotós az ideje 1%-ban használ gépet.


Egyetértesz? Vagy szerinted tényleg drága a fotózás?

Az eredeti cikk.

Concept/stylist: Elliot Parker @dauphinelliotparker
Hair: Kitti Gem @closehairsalon
Make-up: Berta Szeplaki @berta.szeplaki
Model: Tina - Attractive Models
Photo: Sandor Bodogan

 

Friss blogbejegyzések


Akik már minket választottak


"Körülbelül egy éve látogatom Sándor workshopjait. Az hogy az első workshop után újra és újra visszatértem már önmagában jelent valamit. A workshopok nagyon gyakorlatiasak, jó hangulatúak és a limitált létszámnak köszönhetően családias és mindenkinek lehetősége van elkészíteni a képet amire vágyott - sőt néha még jobbat is :) A stúdió nagyon jó helyen van, vidékről jövök tömegközlekedéssel és pikk-pakk oda lehet jutni. Nagyon jól működik napfényel, állandó fényekkel és vakukkal is. A studió felszerelése nagyon jó, praktikusan vannak elrendezve az eszközök és a résztvevők is hozzányúlhatnak (sőt!). Legutóbb a kétnapos termékfotós workshopon volt szerencsém részt venni, teljesen más volt mint a megszokott - tényleg aktívan részt vettünk a tárgyak bevilágításában és a nap végére tudtuk mit miért csinálunk. Jó kis hétvége volt sok hasznos trükkel lettünk gazdagabbak. Aki szeret fotózni annak csak ajánlatni tudom. Csak így tovább és még találkozunk."


Róbert

"Sziasztok, kedves hezitálók! Azért szólok hozzátok, mert elsősorban az értékelések Nektek adnak támpontot, hogy mit várhattok Bodogán Sándor workshopjaitól. Rengeteg hasznos, velős gyakorlati tudásanyagot (a fényformálók összeszerelésétől a modell instruálásáig), kulisszatitokkal, ötletekkel fűszerezve, hogy hogyan dobhatjuk fel képeinket. Sándor kiváló fotográfus, művész és oktató. Családias, baráti atmoszférát teremt, mely a résztvevőkre is ráragad, így kötetlen, felszabadult közegben tanulhatunk, kérdezhetünk, s nem érezzük frusztrálva magunkat azokkal szemben, akik már előrébb járnak az úton. Tiszteljük egymást, amiért időt, energiát áldozunk a fejlődésre, s nem érezhető az "arcoskodás", mint, amit oly sokszor tapasztalatunk a szakmában sajnos. A stúdió felszereltsége kitűnő, adottságai fantasztikusak a sok ablak miatt (is). Bátran és nagy szeretettel ajánlom mindenkinek. VIGYÁZAT !!!! FÜGGŐSÉGET OKOZ "


Brenda

"Nagyon tetszett a kurzus, fokepp mert teljesen gyakorlatias volt es interaktiv, ezaltal valoszinuleg jobban be is epul, mintha egy eloadast hallgattam volna meg. Vass Tamas eloadasmodja es a temahoz valo hozzaallasa (kreativ eszkozhasznalat), segitokeszsege nekem nagyon szimpatikus volt, es sokkal tobbet kaptam ettol a nehany oratol, mint vartam. Remelem gyakorlatban legalabb ilyen hatasfokkal tudom majd alkalmazni az ott tanultakat. Koszonom, es szerintem meg talalkozunk! :)"


Andrea


/ Tekints bele, hogy milyen is egy workshop nálunk!


Szeretnél értesülni legújabb workshopjainról, tesztjeinkről, cikkeinkről?

Iratkozz fel a hírlevélre és nem maradsz le semmiről!


Kérdésed van?

Tedd fel, minden kérdésre válaszolunk.


Kapcsolat