2003 óta számunkra fontos évforduló és ünnep augusztus 29-e. 1840-ben Magyarországon ezen a napon készült az első fénykép nyilvános eseményen, – vagy ahogy akkoriban nevezték dagerrotípia - ennek évfordulójára emlékezünk.
A forrásmunkák arról számolnak be, hogy ezen a napon, a Magyar Tudós Társaság 11. nagy gyűlésén Vállas Antal, az akadémia rendes tagja egy általa készített képet mutatott be a társaság többi tagjának, mely a Dunát és a Várat ábrázolta. Vállas ezzel azt akarta bizonyítani, hogy birtokában van a fényképezés tudásának, így képes élethű képet alkotni a minket körülvevő világról a fény felhasználásával.
Évekig vártunk, mire hozzánk is eljutott
A fényképezés, fotográfia tudományának fejlődését mindig is a világ minél pontosabb rögzítésének igénye motiválta. Mint ahogyan egy korábbi cikkünkben is írtunk már róla, az első fénykép Louis Daguerre és Nicéphore Niépce nevéhez köthető, bár a camera obscura, mint a fényképezőgép elődje, már a XVII. században elterjedt volt, de az általa alkotott kép rögzítésére még várni kellett.
Az első rögzített kép hivatalosan Joseph Nicéphore Niépce alkotása, aki a saját párizsi otthonának ablakából készített fényképet a camera obscura segítségével, feltételezhetően 1826-ban, vagy 27-ben.
Niépce a módszer fejlesztésének okán 1829-ben partneri együttműködést kötött Louis Jacques Mandé Daguerre, aki a fényérzékeny anyagok után való kutatás során rájött, hogy a jódgőzzel kezelt, ezüstözött rézlemezen a keletkező ezüstjodidból lappangó kép alakulhat ki, melyet melegített higanygőzök segítségével tartósan láthatóvá is tehet.
François Jean Dominique Arago, a kor elismert fizikusa és csillagásza, egyben Daguerre mentora nagy érdeklődést mutatott a találmány iránt, ezért 1839 január 7-én felterjesztette a Francia Tudományos Akadémiának.
Ugyan ebben az évben, augusztus 19-én óriási nemzetközi érdeklődés közepette, a Tudományos és Képzőművészeti Akadémia együttes ülésén részletesen ismertette az eljárást, amit ekkor már dagerrotípia néven emlegettek.
A technológiát 1839 augusztus 19-én a francia kormány megvásárolta, és a világnak ajándékozta, hogy mindenki szabadon foglalkozhasson a fényképezéssel. Ezt a napot azóta a fényképészet születésnapjaként tartjuk számon és ünnepeljük az egész világon. Egy ilyen technológiával készült képet mutatott be 1940 augusztus 29-én Vállas Antal is, és ennek köszönhetően ünnepeljük ma ezen a napon a magyar fotográfia napját.
További híres dagerrotípiák hazánkban
Becslések szerint az akkori Magyarország területén mintegy 50-100 000 dagerrotípia készülhetett, melyek közül megközelítőleg csupán 1000 ismert példány maradt fenn gyüjteményekben, magán gyűjteményekben.
Az első dagerrotípia Pestről
A jelenlegi ismeretek szerint legrégebbi fennmaradt pesti (pesti oldali) fényképet tíz évvel ezelőtt, 2006 végén mutatták be a bécsi Albertinában
A bécsi kiállításon kezdetben tévesen határozták meg az ábrázolt helyszínt, mivel az nem „a behavazott budai Fő utca a Szent Anna templommal”, hanem az Egyetemi templom (Kisboldogasszony-templom) és a Kecskeméti utca a mai Kálvin tér irányából. A 7,8 x 9,7 cm-es dagerrotípia készítőjét még nem sikerült beazonosítani.
Kossuth Lajos dagerrotípiák
Az egyik legismertebb dagerrotípia Kossuth Lajosról nem Magyarországon, hanem az Egyesült Államokban készült pár évvel az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverése után.
1852-ben Kossuth Lajos Pulszky Ferenccel kereste fel a fotóstúdiót, ahol Southworth és Hawes készítette el róluk a fent látható képet. Krécsy Béla 1893-ban, Bostonban járva felkereste műtermében a már idős Hawes-t, aki neki adta az ott még fellelhető 17 darab, Kossuthot, illetve Kossuthot és Pulszkyt együtt megörökítő lemezt. Az értékes dagerrotípiákat azóta hazai múzeumok őrzik.
A Petőfi-dagerrotípia
Petőfi Sándorról egyetlen fénykép maradt fent az útókornak, mely szintén a fent említett eljárással készült. A 9,9 x 6,8 cm nagyságú fém képet feltételezések szerint Egressy Gábor színész készítette a költőről 1844-45 körül. A kép elkészítésének expozíciós ideje 10-60 másodpercre tehető és Petőfi alakjának tükörképét mutatja, ugyanis Egressy a dagerrotípia készítésekor nem használt képfordító prizmát. Az eredeti Petőfi-dagerrotípiát Escher Károly 1955-ben restaurálta, és azóta azt a Petőfi Irodalmi múzeumban őrzik.
Augusztus 29-e jó alkalom arra, hogy a figyelmet a fotókultúrára és egyben a fotótörténeti értékekre irányítsuk.
A magyar fotográfia napja nem csak számunkra értékes, de remek alkalom arra is, hogy felhívjuk a figyelmet gazdag fotókulturális nemzeti örökségünkre, és a kortárs fotóművészet fontosságára, értékeire. A fényképeket mindenki szereti, ki készíteni, ki csak nézni, de mindannyiunknak van a témához kötődése, ha másért nem is, pusztán azért, mert a fényképek emlékeket idéznek fel, fontos pillanatokat örökíthetnek meg.
Hazánk számos nagyszabású, jelentős, világhírű magyar származású fotográfusra lehet büszke, többek között: Robert Capara, André Kertészre, Moholy Nagy Lászlóra, Munkácsi Mártonra, Brassaï Halász Gyulára, Hoffmann Dezsőre, Stefan Lorantra, Petzval Józsefre...természetesen a teljesség igénye nélkül.
Mindemellett kortárs, jelenkori tehetséges és elhivatott fotográfusok is szép számmal szorgoskodnak azon, hogy a fényképészet ne csak, mint hobbi, vagy kedvtelés, hanem mint alkotóművészet maradhasson fent és fejlődhessen tovább.
Számtalan elképesztően tehetséges magyar fotográfus munkálkodik ma, személyes kedvenc hazai portré- és divatfotósaimról korábban már készítettem egy összeállítást, amit itt találsz.
Éljen a fényképészet! Éljen a magyar fotógráfia!
Szép fényeket mindenkinek!
Bodogán Sándor
Tegyünk együtt egy kalandos utazást a múlt és a jelen nagy sikerű fotósainak világában!
Kíváncsi vagy rá, mit tanulhatsz a fotótörténet ikonikus alakjainak képeiből, gondolkodásmódjából, munkamódszeréből? És hogy mit kamatoztathatsz ebből saját pályád során?
Gyere, és ismerjük meg együtt a fotográfia történet kiemelkedő alakjait, képeiken keresztül a fotó formanyelvét!
Taskovics Dorka 7 részes fotótörténeti előadássorozatának megtekintése után garantáltan másként tekintesz majd a régi és kortárs alkotók képeire, sőt, a Te, saját képeidre is!
Készen állsz rá, hogy alapjaiban megváltozzon a fotós szemléleted?
Akkor tarts velünk!